Parafia Rzymskokatolicka Narodzienia NMP w Komorowie


Magazyn Parafialny nr30/02

Poznajemy Komorów

Ulica Heleny Modrzejewskiej

MPnr 30 z 8 IX 2002r. /str. 36 - 37


Biegnąca od ul. Długiej, to zaledwie zaczątek ulicy, nie utwardzona droga, zarośnięta krzakami. Numery ul. Modrzejewskiej mają tylko dwa domy: nr 2 to ładny nowy dom już zamieszkany, nr 4 - dom jeszcze w budowie. Domy narożne na początku ulicy mają numery ul. Długiej. Nawet stojący w połowie długości ul. Modrzejewskiej dom, widoczny na zdjęciu, ma adres ul. Długa 7a.

Ul. H. Modrzejewskiej Ul. H. Modrzejewskiej Ul. H. Modrzejewskiej
Ul. H. Modrzejewskiej Ul. H. Modrzejewskiej Ul. H. Modrzejewskiej Ul. H. Modrzejewskiej Ul. H. Modrzejewskiej


Helena Modrzejewska
Największa aktorka polska, "gwiazda dwóch kontynentów", urodziła się 12 października 1840 roku w Krakowie. To ukochane miasto, jak pisze w swoich wspomnieniach, było jej wszystkim - "kołyską, niańką, opiekunem i wychowawcą".




Helena Modrzejewska



Matka aktorki, Józefa Bendowa mając dziesięcioro dzieci, nie była w stanie zapewnić wszystkim troskliwej opieki. Dlatego Helenę i jej młodszą siostrę, Józię, pozostawiła wyłącznej opiece ciotecznej babki, Teresy. Była to osoba bardzo pobożna, która dbała o religijne wychowanie obu dziewcząt, ucząc je codziennego pacierza i prowadzając na Mszę św. Modrzejewska tak wspomina ten okres swego życia "...lubiłam przebywać w kościele. Znajdować się tam i klęczeć na marmurowej posadzce, wpatrując się w ołtarz i słuchając muzyki organowej - wystarczało, aby mnie uczynić szczęśliwą, a kiedy modliłam się w czasie mszy, owładało mną głębokie zrozumienie piękna i odczucie świątecznej ciszy../'.
Początki edukacji pobierała Helenka u prywatnych nauczycielek, panien Radwańskich. Ulubionymi jej przedmiotami były: gramatyka, historia Polski i francuski.
Mając dziesięć lat rozpoczęła naukę w szkole klasztornej im. Św. Jana pobierając równocześnie dodatkowe lekcje języka francuskiego, muzyki i tańca.
Trzej przyrodni bracia Heleny, wiele lat od niej starsi, zostali aktorami i odeszli z domu, kiedy ona miała 12 lat, pozostawiając jej miłość do teatru.
Pierwszą sztuką w prawdziwym teatrze (w domu starsi bracia tworzyli teatr amatorski), którą obejrzała Modrzejewska mając lat 14, była Intryga i miłość Schillera. Sztuka zafascynowała ją ogromnie, wprost zakochała się w genialnym poecie, nauczyła się dużych fragmentów sztuki na pamięć i recytowała je głośno dla samej siebie. Przypadkowo usłyszał te recytacje jej brat Feliks i zaprowadził Helenę do znanej aktorki, aby oceniła czy Helena ma talent. Niestety ocena była negatywna. Zraniona w swych uczuciach Helena straciła na jakiś czas pociąg do sceny.
Następną jej dramatyczną fascynacją był Hamlet, a później inne sztuki Szekspira.
Wynajmujący pokój w domu jej matki Gustaw Sinnmayer Modrzejewski utwierdził Helenę w przekonaniu, że ma talent aktorski i zachęcał do samokształcenia. W roku 1860 młodziutka Helena związała się ze starszym od siebie o 20 lat Gustawem, widząc w nim jednego z bohaterów, o których czytała w poezji i prozie. W roku 1861 wyjechali do Bochni z czteromiesięcznym synkiem Rudolfem. Tu Modrzejewska zadebiutowała w miejscowym teatrze amatorskim, a następnie jako aktorka objazdowej trupy teatralnej przemierzała Galicję, stając się ulubienicą prowincjonalnej publiczności.
We wrześniu 1865 roku podpisała kontrakt z dyrekcją teatru krakowskiego i wyjechała, rozstając się na zawsze z Sinnmayerem Modrzejewskim i zabierając ze sobą synka.
W Krakowie doskonaliła swoją sztukę aktorską korzystając z rad kierownika artystycznego teatru p. Jana Jasińskiego.
Największe sukcesy odnosiła kreując postacie bohaterek tragicznych. Ogromny aplauz publiczności przyniosła jej rola Księżniczki Eboli w Don Carlosie. Nazwisko Modrzejewskiej zaczęło być znane w Warszawie.
W miesiącach letnich 1866 roku zespół teatru krakowskiego wyjechał na gościnne występy do Poznania. Tu Modrzejewska poznała swego przyszłego męża Karola Bodzentę Chłapowskiego. Ich ślub odbył się 12.09.1868 roku w kościele św. Anny w Krakowie. Zaraz po ślubie państwo młodzi wyjechali do Warszawy, gdyż Modrzejewska została zaproszona na październik na gościnne występy w Teatrze Rządowym. Grana tu rola Adrianny Lecouvreur była bezapelacyjnym sukcesem. Prezes teatru, hrabia Sergiusz Muchanow zaoferował Modrzejewskiej "dożywotnie" engagement w Teatrach Rządowych. Mając jeszcze zobowiązania wobec teatru krakowskiego, Modrzejewska podpisała kontrakt z datą ważności od jesieni 1869 roku. W Warszawie aktorka odnosiła duże sukcesy, a dzięki przyjaźni z żoną Muchanowa, p. Marią Kalergis, udało jej się przełamać ograniczenia cenzury i wprowadzić na scenę Hamleta, a nawet Mazepę.
Wraz ze śmiercią p. Kalergis w czerwcu 1874 roku straciła Modrzejewska oddaną przyjaciółkę wspierającą jej artystyczne poczynania. Zmuszona do występowania w sztukach, które nie pochodziły z jej wyboru, aktorka popadła w zniechęcenie i była bliska załamania.
W roku 1876 z inspiracji Henryka Sienkiewicza powstał pomysł emigracji do Ameryki. Oprócz Sienkiewicza i Modrzejewskiej z mężem i synem, miało w tę podróż wyruszyć jeszcze kilku przyjaciół, m.in. Stanisław Witkiewicz. Przygotowując się do wyjazdu wszyscy rozpoczęli intensywną naukę angielskiego. Wypłynęli do Kalifornii statkiem z portu w Bremie w lipcu 1876 roku.




Helena Modrzejewska jako Delilla, Kleopatra i Dama Kameliowa



Po pośpiesznym opanowaniu języka angielskiego, już w sierpniu 1877 roku debiutowała na amerykańskiej scenie w San Francisco (pod skróconym nazwiskiem Modjeska). W grudniu po premierze Adrianny Lecouvreur w Fifth Avenue Theatre w Nowym Jorku rozpoczęła w pełni rozgłosu pierwsze z 25 tournes po Ameryce Północnej. Do roku 1907 przemierzać ją będzie wszerz i wzdłuż jako "gwiazda" na czele własnej lub wynajętej trupy. W większych tournees występuje w 200 do 240 przedstawieniach w trudnych rolach.
Od 1877 r. do końca kariery grała w dwu językach: w Ameryce, Anglii, Szkocji i Irlandii po angielsku, w Warszawie, Lwowie, Krakowie, Poznaniu, Pradze po polsku, wyłącznie gościnnie, w żadnym teatrze nie osiadając na stałe.
Po triumfach w Londynie w latach 1880-1882, ambicja grania Szekspira w języku oryginału, wysokie honoraria, kosztowna rezydencja z farmą w Kalifornii oraz studia i kariera syna Rudolfa, zatrzymały Modrzejewską w kręgu sceny amerykańskiej. W roku 1883 wraz z mężem i synem przyjęła obywatelstwo amerykańskie.




Dom Heleny Modrzejewskiej w Arden (Ameryka), obecnie jej muzeum



Zagrała w swym życiu 260 ról, w rym 35 po angielsku. Była niezapomnianą Ofelią i Julią, Damą Kameliową i Norą, Anielą w Ślubach panieńskich, Idalią w Fantazym i Marią w Warszawiance.
Była żarliwą propagatorką Szekspira w Polsce i najwytrwalszą aktorką szekspirowską w Ameryce.
Zaliczana do najpiękniejszych kobiet swej epoki, obdarzona bardzo sugestywnym choć niezbyt silnym głosem i nadzwyczajnym talentem mimicznym "miała magiczną siłę czarowania wyobraźni i wzruszania serc".
Za patriotyczne przemówienie na Kongresie Kobiet w Chicago wydalono ją w 1895 r. z Warszawy na zawsze, z zakazem wstępu w granice cesarstwa rosyjskiego.
W roku 1883 ufundowała w Zakopanem Szkołę Koronkarstwa, istniejącą do dziś.
Rozstała się definitywnie ze sceną wiosną 1907 roku, osłabiona wyczerpującym fizycznie i psychicznie trybem życia, które prowadziła przez kilkadziesiąt lat scenicznej kariery. Zmarła 8 kwietnia 1909 roku, została pochowana w Krakowie.
Księgę swoich wspomnień kończy oświadczeniem: "...ani żal, ani gorycz nie mąci mi duszy, którą przemienia jeno - za wszystko, co dane mi było osiągnąć - wdzięczność dla Boga i ludzi."

___________________________


Wielka Encyklopedia Powszechna PWN
Modrzejewska Helena: Wspomnienia i wrażenia. Kraków 1957
Kydryński Juliusz: Gwiazda dwóch kontynentów. Warszawa 1973

--------------------------

Teresa Poręba



Copyright 2008-2019 ©   Strona jest własnością Parafii Rzymskokatolickiej Narodzenia NMP w Komorowie. Wszystkie prawa zastrzeżone.